
Vrijdag 17 maart rond half 9 verzamelden zich 70 equipes voor de start van de 17e IJssellandrally. Plaats van handeling was Van der Valk aan de stadsrand van Zwolle. Op een afgezet deel van het parkeerterrein verzamelde zich, onder een nog wat bleek zonnetje, een keur aan klassiekers met hun enthousiaste bemanning. Het was weer een geweldige editie!
Na een welkomstwoord van Theo Huijbreghts gaf Frank Sorée nog een korte toelichting op het parcours, de gebruikte systemen en attendeerde een ieder op het bulletin.
Om kwart voor 9 scherp werd de eerste equipe gestart door onze vertrouwde speaker Bert van der Dool. Sinds 2022 wordt de IJssellandrally wel ‘de Nederlandse Rally of the Tests’ genoemd en dat is niet voor niets! Vanaf het moment dat de equipes het terrein van Van der Valk afreden begonnen de ‘spelletjes’. Geen kaartleesspelletjes, daar houden we niet van bij deze rally, wel nauwkeurig de systemen volgen, proeven goed rijden, regularities aanvoelen en je uitleven op de 5 proeven die door de dag heen op 3 afgesloten circuits werden afgewerkt. Kortom, rijder en navigator komen vol aan hun trekken, individueel, maar vooral als team. Daarbij geldt dat de sportklasse natuurlijk wat meer uitdagingen krijgt dan de clubklasse.
Vanaf Zwolle reden we via Nieuwleusen en Ommen, met natuurlijk een regularity en special onderweg, naar Hardenberg. Daar wachtte op het evenemententerrein de eerste proef, de Nijboer test. De scherpe bogey-tijd dreef chauffeurs en hun bolides tot het uiterste, de beloning was een verse bak echte koffie verzorgd door de barista’s van Campenaer. Na de koffie, op de andere zijde van het terrein, wachtte de tweede proef, de Campenaer test. De uitdaging was eender, gas op de plank en zo snel mogelijk het juiste parcours afleggen. Het leverde veel spektakel en plezier op voor toeschouwers en deelnemers!
Vanuit Hardenberg voerde de route via Duitsland naar Emmen. Voor je daar was moest je nog wel even een ‘speciale’ grensbenadering rijden. De grens werd niet alleen bepaald door een lijn, maar ook door de landsgrens. Kwestie van goed het reglement lezen, dan was het prima te doen. Via veel Duitse en Nederlandse Jaknikkers kwam je dan in Emmen aan waar je voor de lunch eerst nog even op de proef gesteld werd bij de JOUW® test. Ook hier weer op een afgesloten circuit de juiste weg vinden, door de waterbak en vervolgens a-cheval stoppen op de klinkers. Dat viel niet mee voor veel chauffeurs, maar leverde wel spektakel op voor de toeschouwers die vanaf onze lunchlocatie hier prima zicht op hadden.
Na een lunchstop van een uurtje trok de karavaan verder. Eerst op het circuit een proef afleggen, de Keukenland Wijhe test. Hij eindigde andermaal via de waterbak, de bestuurders hadden geleerd, het ging beter. Het spektakel was echter niet minder. Vanuit Emmen keerden we weer richting westen en reden over prachtige rallywegen door Drenthe. In Alteveer stopten we bij café ’t Barregie, een bruine kroeg met terras in de beste traditie van de IJssellandrally. Na de dorst te hebben gelest was het tijd voor de laatste leg terug naar Zwolle. Het venijn zat hier echter wel in de staart! Vanuit Alteveer zetten we koers richting Staphorst via het systeem ‘punten vrije route’. Goed te doen, maar de goede lezers onder ons pakten dus niet het laatste stempel voor de test op De Tippe, immers deze stond niet binnen 25 meter van de punt op de kaart! Maar goed, voor degenen die hier de fout in gegaan waren was er snel kans op revanche, de laatste proef, de Brouwers test, was namelijk zeer uitdagend. Op het afgesloten terrein was een parcours uitgezet met een bogey-tijd tussen de 1 en 2 minuten. Eerst een ronde tijd zetten, de tweede ronde deze tijd exact narijden. Leuk, want de chauffeurs trapten flink op het gaspedaal alsof de 1 minuut de richttijd was, het leverde wederom veel spektakel op!
Na deze laatste test was het klassement nog niet gemaakt, zeker voor de sportklasse niet waar de top dicht bij elkaar zat. Direct na deze test startte een regularity langs Staphorst waarna vanaf de Lichtmis richting Zwolle tot slot nog een speedsessie te rijden was. De laatste 2 kilometer waren neutraal richting de finish waar de deelnemers welkom geheten werden door Bert van der Dool en allemaal de prachtige en welverdiende finish-award kregen uitgereikt. Tijd voor de borrel gevolgd door het diner.
Geen rally zonder klassement en prijzen. De rekenkamer van de IJssellandrally staat bekend om haar snelle en nauwkeurige werk en om 19.45 uur was de uitslag bekend.
Prix D'Elegance
Frederik Huijskamp & Henrike Huijskamp
Nijboer Test
Jan Storm & Steven Kok
Campenaer Test
Henk Visscher & Maurice van Dijk
JOUW® Test
Paul Fechner & Victor Schyns
Keukenland Test
Gerben Visscher & Maurice Bergman
Brouwers Test
Gert Swager & Leon de Haan
Wil je updates ontvangen over de rally? Schrijf je dan direct in en ontvang de eerste updates over de rally van de voorinschrijving tot uitslagen en andere info die je niet mag missen.